Ενώνοντας τη Δυτική Ελλάδα με το Νότο και την Ανατολή

 Νέα και Κεντρική Οδός

Θα διασχίζει την ραχοκοκαλιά της Πίνδου και θα ενώνει τη Νότια Ελλάδα με την Ήπειρο. Αποτελεί έργο πνοής, το οποίο όμως κρύβει πάρα πολλές δυσκολίες. Ο λόγος για τον αυτοκινητόδρομο Ιόνια Οδός, μήκους περίπου 196 χλμ., με αρχή το τέλος της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» στο Αντίρριο και κατάληξη την Εγνατία Οδό στην περιοχή των Ιωαννίνων.

Από την εφημερίδα New Times Free Press.

Τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης Ιόνια Οδός έχει αναλάβει η Νέα Οδός. Από την ίδια μετοχική σύνθεση αποτελείται και η εταιρεία Οδός Κεντρικής Ελλάδος ή Κεντρική Οδός, η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη, το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση του έργου Παραχώρησης «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Ε65», ένα έργο 231 χλμ., το οποίο θα συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.

Η Ιόνια Οδός αποτελεί το συνδετήριο άξονα μεταξύ της γέφυρας του Αντιρρίου και του κόμβου της Εγνατίας Οδού στα Ιωάννινα. Ο δρόμος αυτός έχει τεράστια σημασία – κοινωνική και αναπτυξιακή –, αφού συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα με την υπόλοιπη επικράτεια προς Νότο, αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα, όπως τα Ιωάννινα, η Άρτα και το Αγρίνιο. Πρόκειται για ένα έργο που έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση σε όλους τους νομούς της ευρύτερης περιοχής συνδέοντας τρία λιμάνια (Πάτρα, Αστακός, Ηγουμενίτσα), τρία αεροδρόμια (Άραξος, Άκτιο, Γιάννενα) και βελτιώνοντας σε άνεση και ταχύτητα την πρόσβαση γνωστών τουριστικών και αρχαιολογικών περιοχών μεγάλης σημασίας κατά μήκος της διαδρομής.

Στο συνολικό μήκος των 196 χλμ. του άξονα της Ιονίας Οδού, περιλαμβάνονται και τα υπό κατασκευή τμήματα ή ολοκληρωθέντα και αφορούν τις παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας. Στο τέλος Αυγούστου του 2015 η συνολική πρόοδος των εργασιών άγγιζε το 60,95%.

Η Κεντρική Οδός είναι στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας και αφορά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65). Συγκεκριμένα θα κατασκευαστούν 174 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από τον ημικόμβο με την ΠΑΘΕ στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου Θερμοπυλών ως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό μετά την Οξύνεια. Επιπλέον η εταιρεία έχει αναλάβει τη διαχείριση και συντήρηση του τμήματος, μήκους 57 χλμ., του οδικού άξονα Πειραιάς -Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) από τη Σκάρφεια ως τις Ράχες.

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 διαθέτει όλα τα στοιχεία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, τον Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό, περνά πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό στο Δρυμό της Πίνδου.

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της περιφέρειας. Κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, με σεβασμό προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στοχεύοντας στην ασφάλεια και στην άνεση των χρηστών καθώς και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία ως και Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, αντί των 2 ωρών και 30 λεπτών σήμερα. Προς το παρόν πραγματοποιείται η πρώτη φάση των εργασιών του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, πρόκειται για το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα. Η συνολική πρόοδος των εργασιών στο παραπάνω τμήμα στο τέλος Αυγούστου ήταν της τάξεως του 64,39%.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής, δυο σύγχρονοι ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι διεθνών προδιαγραφών θα βρίσκονται στη διάθεση των Ελλήνων – και όχι μόνο – οδηγών. Τα οφέλη που θα προσφέρουν είναι τα εξής:

  • Βελτίωση της ασφάλειας και ελαχιστοποίηση κινδύνων. Πλήθος ενεργειών πραγματοποιούνται με στόχο τη μέγιστη δυνατή παροχή συνθηκών ασφαλούς μετακίνησης.
  • Ελαχιστοποίηση του απαιτούμενου χρόνου διαδρομής: Με την ολοκλήρωση των έργων, μειώνεται σημαντικά ο μέσος χρόνος διαδρομής. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη διαδρομή Αθήνα – Ράχες θα υπάρξει μείωση άνω των 45 λεπτών ενώ στη διαδρομή Αντίρριο – Ιωάννινα άνω της μιας ώρας.
  • Υψηλού επιπέδου υπηρεσίες εξυπηρέτησης. Πέραν των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, την τοποθέτηση ειδικών SOS τηλεφώνων κατά μήκος των οδικών αξόνων καθώς και τη δημιουργία ασφαλών χώρων προσωρινής στάθμευσης, στη διάθεση των οδηγών θα βρίσκονται ομάδες άμεσης επέμβασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πελατών και δύο υπερσύγχρονα Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας.

Ενισχυμένη προστασία του περιβάλλοντος. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην προστασία της πανίδας και της χλωρίδας καθώς έχει σχεδιαστεί η κατασκευή ειδικών διαβάσεων για τα άγρια ζώα, η αποκατάσταση της βλάστησης, η εφαρμογή σημαντικών αντιθορυβικών μέτρων με την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων αλλά και η δημιουργία ακουστικών ζωνών και αναχωμάτων με ειδικές φυτεύσεις. Επιπλέον, σε γενικότερο επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος, υπάρχει διαρκής παρακολούθηση των ατμοσφαιρικών ρύπων, των δονήσεων, του θορύβου, της κυκλοφορίας και πλήθος άλλα μέτρα τα οποία διασφαλίζουν την αρμονική ένταξη των οδικών αξόνων στο περιβάλλον.

 

Η Νέα Οδός Α.Ε. και η Κεντρική Οδός Α.Ε.

Οι δύο εταιρείες αποτελούν κοινοπραξία των εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα, Ferrovial και ACS Group συνδυάζοντας τεχνογνωσία, εμπειρία και εξειδίκευση με απόλυτη γνώση της ελληνικής πραγματικότητας. Η Νέα και Κεντρική Οδός στοχεύουν στη δημιουργία σύγχρονων, ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητοδρόμων που θα συμβάλλουν στη γενικότερη ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας.