Δελτίο τύπου του Δήμου Λευκάδας σχετικά με πρόβλημα απορριμμάτων, αναπροσαρμογή δημοτικών τελών καθαριότητας-ηλεκτροφωτισμού και καθιέρωση Κοινωνικού Τιμολογίου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

για το πρόβλημα των απορριμμάτων, την αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών καθαριότητας-ηλεκτροφωτισμού

και την καθιέρωση Κοινωνικού Τιμολογίου

          Το πρόβλημα των απορριμμάτων που παραμένει στον τόπο μας άλυτο για πολλές δεκαετίες, τα τελευταία χρόνια έχει φτάσει στο αποκορύφωμα του. Είναι χαρακτηριστικό ότι με δικές μας ενέργειες έχουμε κηρυχθεί, ως Δήμος, σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης από τον Απρίλιο του 2016.

Από το Σεπτέμβριο του 2014 που αναλάβαμε το Δήμο θέσαμε, ως πρώτη προτεραιότητά μας την επίλυσή του, στη βάση ενός γενικότερου σχεδιασμού, προχωρώντας παράλληλα σε πολύ συγκεκριμένες ενέργειες.

Ήταν και είναι φανερό ότι λύση στο πρόβλημα αποτελεί η κατασκευή της Μονάδας Προεπεξεργασίας Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΜΟ.Π.Α.Κ.) καθώς και τα πολλά συμπληρωματικά έργα που θα την καταστήσουν λειτουργική.

Παράλληλα, για το μεταβατικό στάδιο, μέχρι την ολοκλήρωσή της έπρεπε να βρεθεί λύση για το τι θα κάνουμε τα απορρίμματα, μιας και ο χώρος που σήμερα εναποτίθενται (μια ανάσα από την πόλη) έχει κορεσθεί.

Η λύση είναι η κατασκευή του δεματοποιητή.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των 27 μηνών που  διαχειριζόμαστε το Δήμο οι εξής δράσεις:

Ολοκληρώθηκε η κατασκευή των δυο Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.).

Ολοκληρώθηκαν όλες οι μελέτες και πήραμε όλες τις αδειοδοτήσεις που απαιτούνταν για την κατασκευή της ΜΟ.Π.Α.Κ. (μόνο για να πάρουμε την περιβαλλοντική αδειοδότησή της χρειάστηκαν 14 μήνες) και του δεματοποιητή.

Εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του δεματοποιητή, κατασκευάσθηκε και είναι έτοιμη η βάση του (έργο 300.000 περίπου ευρώ) και στο αμέσως επόμενο διάστημα προχωράμε στον διαγωνισμό για την προμήθεια του εξοπλισμού του (ύψους 870.000 ευρώ). Να σημειωθεί ότι λόγω της αλλαγής του νόμου για τα έργα, τις δημόσιες συμβάσεις και τις προμήθειες, έχει καθυστερήσει η διαδικασία των διαγωνισμών (για λόγους προσαρμογής στις νέες διατάξεις) για διάστημα 4 μηνών.

Βρήκαμε λύση για το χώρο εναπόθεσης των ανακυκλωσίμων, έτσι ώστε η ανακύκλωση να συνεχισθεί απρόσκοπτα και καλύτερα από όπως μέχρι τώρα γίνονταν.

►  Ολοκληρώσαμε την εξεύρεση χώρου για τα αδρανή (φυτικά, μπάζα, κ.λπ.) και αναμένουμε τις αδειοδοτήσεις.

Ήρθαμε σε συμφωνία με τον Δήμο Ακτίου – Βόνιτσας για την συνεργιστική διαχείριση των απορριμμάτων, η οποία επιβεβαιώθηκε στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο με την παρουσία του Δημάρχου κ. Γ. Αποστολάκη και την αντίστοιχη παρουσία του Δημάρχου Λευκάδας κ. Κ. Δρακονταειδή στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ακτίου – Βονίτσης. Είχε προηγηθεί, η ψήφιση στο Δ.Σ. του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων Δήμου Λευκάδας και η πρότασή μας για συνεργιστική διαχείριση Αστικών Αποβλήτων  Δ. Ακτίου – Βόνιτσας, Δ. Λευκάδας και Δ. Μεγανησίου. Οι προσπάθειές μας για την συνεργασία αυτή είχαν ξεκινήσει δυο μήνες πριν αναλάβουμε, δηλαδή από τον Ιούλιο του 2014. Ο τοπικός μας σχεδιασμός έγινε πλέον και επισήμως μέρος του Περιφερειακού (ΠΕΣΔΑ) και σύντομα του Εθνικού Σχεδιασμού (ΕΣΔΑ). Αν κάτι τέτοιο δεν γίνονταν, καμιά χρηματοδότηση των έργων δεν θα μπορεί να υπάρξει.

Αναθέσαμε και ολοκληρώνεται το αμέσως επόμενο διάστημα, μελέτη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.) για εξεύρεση χώρου Χώρου Υγειονομικής Ταφής του Υπολείμματος (Χ.Υ.Τ.Υ.)  στα όρια του Δήμου, ως εναλλακτική λύση σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά στη συνεργιστική λύση με το Δήμο Ακτίου – Βόνιτσας.

►  Εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση (500.000 € περίπου) για την αποκατάσταση των ανενεργών σκουπιδότοπων (Χ.Α.Δ.Α.) στο Νυδρί (ολοκληρώνεται σύντομα) και στον Κάλαμο.

►  Εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση και εκτελείται έργο 450.000 € περίπου για τη μεταφορά των απορριμμάτων από το χώρο που θα κατασκευαστεί η ΜΟ.Π.Α.Κ. (ώστε να είναι έτοιμος όταν χρειασθεί για να ξεκινήσει η κατασκευή της), στο χώρο του υπό αποκατάσταση Χ.Α.Δ.Α. Λευκάδας.

Από όλα αυτά είναι φανερό ότι κάναμε ότι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν (χωρίς φυσικά να διεκδικούμε το αλάθητο), έτσι ώστε να δρομολογηθούν αξιόπιστες και αποτελεσματικές λύσεις σε ένα πρόβλημα που ταλανίζει 40 χρόνια το Δήμο μας αλλά και όλη την Ελλάδα (είναι χαρακτηριστικά τα πρόσφατα παραδείγματα της Κέρκυρας και της Ζακύνθου).

Όπως παραπάνω αναφέραμε μέχρι να κατασκευασθεί και λειτουργήσει η ΜΟ.Π.Α.Κ. υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο, δυόμιση έως τριών ετών, που θα αντιμετωπισθεί με τη λειτουργία του δεματοποιητή. Τα απορρίμματα θα δεματοποιούνται και θα αποθηκεύονται στο χώρο του αποκατεστημένου Χ.Α.Δ.Α..

Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του δεματοποιητή, σύμφωνα με τη μελέτη, θα ανέρχεται σε 730.000 € περίπου.

         Ως Δημοτική Αρχή, έπρεπε να απαντήσουμε με υπευθυνότητα στο δίλλημα που μας τέθηκε. Θα αφήσουμε την κατάσταση όπως είναι, βάζοντας το πρόβλημα κάτω από το χαλί και σε λίγο καιρό τα σκουπίδια θα βρίσκονταν στους δρόμους ή θα παίρναμε την ευθύνη, να το λύσουμε, προχωρώντας σε λελογισμένη αναπροσαρμογή των τελών καθαριότητας – ηλεκτροφωτισμού, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το κόστος λειτουργίας του δεματοποιητή.  Επιλέξαμε το δεύτερο, εφαρμόζοντας όμως παράλληλα για πρώτη φορά στο Δήμο (όπως έχουμε κάνει και με την ύδρευση) Κοινωνικό Τιμολόγιο, ώστε μεγάλες, αδύναμες κοινωνικές ομάδες συμπολιτών μας να ελαφρυνθούν;

Η επιλογή άλλωστε της αύξησης είναι μονόδρομος, εφόσον θέλουμε να λειτουργήσει ο δεματοποιητής, αφού ο Δήμος είναι υποχρεωμένος, από τον νόμο, να τηρήσει την ανταποδοτικότητα.

Επιλέξαμε την υπεύθυνη στάση γιατί ήταν υποχρέωσή μας.

Τι όμως σημαίνει (για να γνωρίζουν οι πολίτες) ανταποδοτικότητα;

Σημαίνει ότι τα έσοδα από τα τέλη καθαριότητας – ηλεκτροφωτισμού μπορούν να διατίθενται μόνο για την χρηματοδότηση της αντίστοιχης υπηρεσίας και όχι για άλλες δαπάνες του Δήμου, ενώ αντίστροφα όλες οι δαπάνες της υπηρεσίας καθαριότητας και φωτισμού πρέπει να καλύπτονται υποχρεωτικά από το αντίστοιχο τέλος (άρθρο 17 Ν. 1080/80).

Παράλληλα γίνεται αντιληπτό ότι ενώ οι δαπάνες αυξάνονται χρόνο με το χρόνο (παλαίωση του στόλου των αυτοκινήτων, ανάγκη αντικατάστασης των κάδων, επεκτάσεις δικτύων ηλεκτροφωτισμού, προμήθεια λαμπτήρων κ.α.) τα έσοδα παραμένουν περίπου σταθερά. Επίσης δεν μπορούμε να συνυπολογίσουμε έσοδα περίπου 180.000 € από τους στύλους της ΔΕΗ κ.λπ. τα οποία έχουν επιβληθεί, δεδομένου ότι η ΔΕΗ έχει προσφύγει στα δικαστήρια για το λόγο αυτό.

Σύμφωνα με τη ΔΕΗ, κάθε αύξηση τελών μπορεί να ισχύει από την αρχή του εκάστου έτους και όχι ενδιάμεσα του.  Ο δεματοποιητής πρέπει να λειτουργήσει το 2017. Η απόφαση για την αύξηση των τελών έπρεπε να παρθεί μέχρι τέλος Νοεμβρίου 2016, αλλιώς, με βάση το σύστημα της ΔΕΗ, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί για το 2017. Πως θα καλύψουμε επομένως το κόστος λειτουργίας του, τις αυξημένες ανάγκες του Δήμου (κάδοι, οχήματα, ηλεκτροφωτισμός, κ.λπ.), αλλά και το κοινωνικό τιμολόγιο;

Φανερές αδικίες τις οποίες εντοπίσαμε σε κάποιες κοινότητες ή οικισμούς δεν μπορεί προς το παρόν να επιλυθούν, παρά τις προσπάθειες μας, γιατί ο ΔΕΔΔΗΕ (ΔΕΗ) δεν δέχεται να αλλάξει για τεχνικούς λόγους συντελεστές και κωδικούς του λογισμικού του.

Με τα δεδομένα αυτά, προσπαθήσαμε να επιτύχουμε την όσο το δυνατόν ποιο δίκαιη κατανομή των βαρών στους πολίτες.

Το «δήθεν» επιχείρημα ορισμένων ότι το επιπλέον κόστος για τη λειτουργία του δεματοποιητή μπορεί να καλυφθεί από περικοπή των (ήδη συμπιεσμένων και ανεπαρκών) δαπανών είναι αίολο, διότι οι περισσότερες δαπάνες είναι ανελαστικές.

Το παρόμοιο επίσης «παιχνιδάκι» με τα ποσοστά, για να αποδείξουν τάχα τεράστιες αυξήσεις έχει κοντά ποδάρια. Είναι γνωστό ότι ο υπολογισμός των τελών γίνεται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα των κτισμάτων και επίσης ότι η πόλη και τα χωριά του Δήμου μας είναι χωρισμένα σε 4 ζώνες, με βάση τον βαθμό ανάπτυξής τους.

Ας δούμε σε απόλυτα νούμερα και σε παράδειγμα μιας μέσης οικίας 80 τ.μ. και μιας αντίστοιχης επιχείρησης επίσης 80 τ.μ., πόση είναι η επιπλέον ετήσια επιβάρυνση για τους δημότες:

 

ΖΩΝΕΣ

ΟΙΚΙΕΣ

Ετήσια / μηνιαία επιβάρυνση

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ετήσια / μηνιαία επιβάρυνση

Α΄ 40    € ετησίως  ή  3,3 € μηνιαίως 88    € ετησίως  ή  7,3 € μηνιαίως
Β΄ 23,5 € ετησίως  ή  1,9 € μηνιαίως 39,5 € ετησίως  ή  3,3 € μηνιαίως
Γ΄ 16    € ετησίως  ή  1,3 € μηνιαίως 24    € ετησίως  ή  2,0 € μηνιαίως
Δ΄ 16    € ετησίως  ή  1,3 € μηνιαίως 16    € ετησίως  ή  1,3 € μηνιαίως


Αυτές είναι οι «τεράστιες» επιβαρύνσεις.

Γνωρίζοντας όμως ότι ακόμη και το ένα (1) ευρώ το χρόνο αποτελεί επιβάρυνση στις συνθήκες οικονομικής κρίσης που περνά η πατρίδα μας, προχωρήσαμε και στην λήψη επιπλέον μέτρων, ώστε να αμβλύνουμε το πρόβλημα στους οικονομικά ασθενέστερους ή στους νέους που ξεκινούν επαγγελματική δραστηριότητα.

α) Μετακινήθηκαν σε χαμηλότερη ζώνη ορισμένες κυρίως ορεινές Τοπικές Κοινότητες ή κοινότητες που κτυπήθηκαν από το σεισμό (Καρυά, Λαζαράτα, Νιοχώρι – Παλαιοκατούνα, Χαραδιάτικα, Κάλαμος, Καστός, Αθάνι,) ώστε να υπάρχει μείωση στην επιβάρυνση οικιών και επιχειρήσεων. Οι υπόλοιπες αυτής της κατηγορίας, ήταν ήδη σε χαμηλότερη ζώνη.

β) Προβλέπουμε στον προϋπολογισμό του 2017 σημαντικό για τα οικονομικά του δήμου ποσό, προκειμένου να ανατεθεί μελέτη, ώστε να επαναϋπολογιστούν οι επιφάνειες όλων των κτισμάτων που βαρύνονται με δημοτικά τέλη, για τη δίκαιη κατανομή των βαρών στους πολίτες. Διότι είναι γνωστό, και καμιά Δημοτική Αρχή προηγουμένως δεν το ακούμπησε, ότι αρκετοί συμπολίτες μας δεν έχουν δηλώσει τα πραγματικά τους τετραγωνικά μέτρα.

γ) Με τη θέσπιση για πρώτη φορά του κοινωνικού τιμολογίου αρκετοί συμπολίτες μας θα έχουν έκπτωση 50% ή ολική απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Ποιο συγκεκριμένα οι κατηγορίες που θα έχουν μείωση ή απαλλαγή είναι:

α) Μακροχρόνια άνεργοι με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 7.000,00€, έκπτωση 50%

β)  Άποροι  πλήρη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη.

γ) Πολύτεκνοι και τρίτεκνοι με ανήλικα τέκνα ή τέκνα σε σπουδές και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 10.000,00€, έκπτωση 50%

δ) Μονογονεϊκές οικογένειες με προστατευόμενα τέκνα και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 7.000,00€, έκπτωση 50%.

ε) Ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 80% ή μεγαλύτερο και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 7.000,00€ πλήρη απαλλαγή, με ετήσιο εισόδημα από 7.000,00€ έως 12.000,00€ έκπτωση 50%

στ) Πολυμεταγγιζόμενα άτομα ή άτομα που υπόκεινται σε αιμοκάθαρση και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 10.000,00€ έκπτωση  50%.

ζ) Νέοι επαγγελματίες έως 35 ετών με οικογενειακό εισόδημα έως 10.000,00€ πλήρη απαλλαγή στα τέλη για το 1ο έτος και παράταση για ένα ακόμη έτος εφόσον η έδρα τους παραμένει στο Δήμο Λευκάδας.

Κατανοούμε ως Δημοτική Αρχή τις όποιες καλοπροαίρετες διαμαρτυρίες των πολιτών για την, δυστυχώς αναγκαία και υποχρεωτική, αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών.

Δεν κατανοούμε τις αιτιάσεις κάποιων Δημοτικών Παρατάξεων ή θεσμικών παραγόντων που χωρίς να προτείνουν εναλλακτική λύση (η οποία ξέρουν ότι δεν υπάρχει) χρησιμοποιούν ποσοστά και αναληθή στοιχεία προκειμένου να γίνουν αρεστοί στους πολίτες.

          Ερωτάμε όλους αυτούς που ξιφουλκούν εναντίον της σημερινής Δημοτικής Αρχής, για αντιπολιτευτικούς και λαϊκίστικους λόγους να μας πουν με συγκεκριμένα στοιχεία, πότε έγιναν τόσα πολλά στην κατεύθυνση οριστικής λύσης του προβλήματος των απορριμμάτων, τις προηγούμενες τέσσερις δεκαετίες (όταν κυβερνούσαν οι πολιτικά συγγενείς τους) ή τα τελευταία δυο χρόνια με την υπάρχουσα Δημοτική Αρχή;

         Δεν υποτιμούμε τις προθέσεις και τις προσπάθειες κανενός πρώην αιρετού ούτε κομπάζουμε για ότι κάνουμε. Απλώς υποστηρίζουμε ότι οι όποιες κρίσεις ή συγκρίσεις πρέπει να είναι δίκαιες.

Όσοι λοιπόν διαφωνούν, πρέπει να απαντήσουν στο βασανιστικό ερώτημα, θέλουν να λυθεί το πρόβλημα των απορριμμάτων στον τόπο μας ή όχι.

Όσοι διαφωνούν, στην πράξη προτείνουν (συνειδητά ή ασυνείδητα) σε λίγο καιρό τα σκουπίδια να βρίσκονται στους δρόμους.  

Πρέπει να γίνει από όλους αντιληπτό ότι το πρόβλημα των απορριμμάτων είναι πρόβλημα όλης της κοινωνίας. Αν όλη η κοινωνία και οι θεσμοί της δεν συμβάλλουν στην επίλυσή του, αναλαμβάνοντας και την ευθύνη, τότε πολύ σύντομα η καταστροφή για τον τόπο μας θα είναι μη αναστρέψιμη.

Ως Δημοτική Αρχή θα κάνουμε τα πάντα για να το επιλύσουμε, χωρίς να υπολογίζουμε το όποιο πολιτικό κόστος. Γιατί για εμάς, κριτήριο των αποφάσεών μας δεν είναι το πόσους ψήφους θα πάρουμε στις επόμενες εκλογές, αλλά το να λυθούν τα προβλήματα του Δήμου μας. Κι αυτή είναι η μεγάλη διαφορά μας.

 ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ